Znaczenie logo. Dlaczego nie można go bagatelizować?
Logo jest sercem identyfikacji wizualnej marki. Wzbudza określone emocje, dostarcza informacji, wpływa na rozpoznawalność. Niezależnie od tego, czy używa się bardzo prostej grafiki, czy skomplikowanych wzorów, logo zawsze oddziałuje na odbiorców. W dobie, kiedy z każdej strony konsumenci mają kontakt z reklamami, pominięcie znaczenia logo może przynieść opłakane skutki. Dlaczego?
Logo zwraca uwagę i zapewnia dobre pierwsze wrażenie
Szacuje się, że obecnie firmy mają tylko 2 sekundy, aby przekonać potencjalnych klientów, że ich produkty są warte rozważenia. Logo może więc szybko przyciągnąć uwagę widzów i w ciekawy sposób przekazać podstawowe wartości i pomysły. Dobrze zaprojektowane logo może wzbudzić zainteresowanie opinii publicznej i zachęcić ją do zapoznania się z firmą i jej ofertami. Z kolei jeśli jest niemodne, nieestetyczne, mylące lub nieciekawe, to spowoduje, że pierwsze wrażenie o marce będzie dla wielu odbiorców wiązało się z czymś odpychającym.
Logo buduje tożsamość
Logo to narzędzie do pozycjonowania firmy w krajobrazie konsumenckim, który jest wizualny. Ogromna ilość przedsiębiorstw sprawia, że klienci nie są w stanie wszystkich poznać, a opinie o nich mogą wyrobić właśnie z samej obserwacji logo. Niezależnie od tego, czy odbiorca przejeżdża obok sklepu, czy przegląda produkty online, to szuka znaków, które są znajome lub intrygujące.
Logo jest jednym z niewielu aktywów marketingowych, które można umieścić wszędzie, m.in. na:
- etykietach,
- metkach,
- wizytówkach,
- stronach internetowych,
- stopkach mailowych,
- banerach,
- filmach promocyjnych,
- produktach reklamowych.
Do tego z powodzeniem logo można wykorzystać w aplikacjach mobilnych czy skomplikowanym oprogramowaniu. Klientom przeważnie nie przeszkadza obecność logo na wielu kanałach i często określają tę metodę promocji jako mniej inwazyjną niż chociażby tradycyjne filmy reklamowe. Możliwość ciągłego pokazywania logo, często przy wykorzystaniu tanich i opłacalnych kanałów, takich jak profile na mediach społecznościowych, daje prosty sposób na wyróżnienie się od innych firm.
Ważne! Bez logo odbiera się firmie sposobność poszerzenia swojej obecności i wzmocnienia wiarygodności na rynku.
Logo wspiera komunikację
Logo jako narzędzie reklamowe może być nowoczesnym wynalazkiem, jednak już w 9000 r. p.n.e. starożytne cywilizacje Mezopotamii wykorzystywały piktogramy do wyrażania idei i śledzenia towarów w handlu. Gdy ludzie dowiedzieli się więcej o otaczającym ich świecie, stworzyli symbole identyfikujące wszystko, od zwierząt i bogów, po miejsca i przedmioty. Dzięki nim ludzie mogli się ze sobą porozumiewać bez względu na to, jakim językiem mówili.
Obrazy odwołują się do ludzkiej pamięci i receptorów emocjonalnych. Zachęcają do ponownego przywoływania określonych emocji, czynności lub doświadczeń. To dlatego logo działają tak dobrze – są nie tylko symbolem, ale także nośnikiem uczuć i informacji.
Logo zapewnia różnorodność
Logo nie muszą być dosłownym przedstawieniem wartości marki, ale powinny uchwycić ton firmy. Dobry projekt może oddać ducha i osobowość modelu biznesowego, zachęcając klientów do poznania oferty. Co ważniejsze, logo może subtelnie pokazywać widzom to, co odróżnia jedną organizację od pozostałych.
Warto wspomnieć tu chociażby o różnorodnej estetyce logo luksusowych marek odzieżowych. Krokodyl Lacoste jest zabawny i pozbawiony pompatyczności, co jest idealne dla firmy, która proponuje swoim klientom odzież sportową. Z kolei logo Versace – Medusa jest królewskie i ideograficzne, oddając wyrafinowanie, luksus i dziedzictwo marki.
Kiedy konsumenci po raz pierwszy odkrywają daną firmę, zwracają uwagę na drobne szczegóły, które przekazują tożsamość organizacji i mogą wywrzeć trwałe wrażenie. Dzięki niemu dowiadują się, czy korporacja jest innowacyjna i świadoma technologii. A może zabawna i młodzieńcza? Zakorzeniona w tradycji i ceniąca rzemiosło? Zaangażowana w ekologiczne praktyki? Jest wcieleniem luksusu i stylu? Znaczenie logo będzie też interpretowane przez konsumentów subiektywnie, a to jeszcze bardziej zwiększa różnorodność.
Opracował:
Zbigniew Góral
Zbigniew Góral Identyfikacja Wizualna
Jak oceniasz ten poradnik?
Dziękujemy za Twoją opinię!Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści
Więcej poradników o projektowaniu logo i e-marketingu
Firmy, które świadczą usługi w różnych branżach, powinny wziąć pod uwagę działanie na Oferteo. Portal ten łączy osoby, które szukają Wykonawcy jakiejś usługi ze specjalistami, którzy ją wykonują. Jest tu zarejestrowanych ponad 530 tys. firm. Miesięcznie trafia tu prawie 200 tys. zleceń. Tym samym Oferteo jest największą w Polsce internetową platformą dla rynku usług, osiągając w nim ponad 60-procentowy udział. Dlaczego jeszcze warto działać na Oferteo? Sprawdź!
26.08.2022Marketing internetowy jest szczególnym rodzajem marketingu, czyli działań ukierunkowanych na wsparcie sprzedaży produktów i usług przy wykorzystaniu różnorodnych metod i technik działania. Domena działania marketingu internetowego jest jednak nieco szersza, a zakres zainteresowania obejmuje również kreowanie wizerunku firmy w Internecie.
08.09.2022Oferteo.pl to największy w Polsce serwis łączący firmy świadczące przeróżne usługi z potencjalnymi klientami. Na platformie działa ponad 500 tysięcy firm. 17 maja 2022 roku poznaliśmy laureatów corocznego plebiscytu Najlepsi, organizowanego przez nasz serwis. Wybrane firmy zostały odznaczone specjalnym emblematem „Najlepsi 2022”. Na jakiej zasadzie wyłaniano te firmy i dlaczego warto być aktywnym na Oferteo?
26.08.2022